Hoe wij meer dan € 60.000,- omzet per maand hebben gerealiseerd via de website van A. de Jong TH

Headcore is gespecialiseerd in online marketing voor B2B-ondernemingen. Wij zorgen dat jij meer klanten via internet krijgt. Wij zijn een partnerbedrijf van A. de Jong TH, een technische handelsonderneming in industriële pompen.

In deze case study leggen we uit hoe wij in een jaar tijd zijn gegroeid naar een maandelijkse orderwaarde van €60.000,- via de website van A. de Jong TH.

Onze werkwijze

Elke klant bij Headcore doorloopt 3 fases. Ook A. de Jong TH heeft deze 3 fases doorlopen.

  1. Fundament
    Doel: de potentiële klanten in de online markt vinden.
  2. Winstgevendheid
    Doel: de potentiële klanten in de online markt binnenhalen.
  3. Structureel resultaat
    Doel: de toestroom van potentiële klanten onderhouden en winstgevendheid uitbreiden. Deze fase waarborgt op een structurele manier het resultaat en houdt nooit op.

Wat we hebben gedaan

Bij A. de Jong TH hebben wij de 3 fases van onze werkwijze toegepast. Doel was om snel de winstgevendheid aan te kunnen tonen van online marketing en in de 3e fase (structureel resultaat) terecht te komen. Begin 2017 zijn wij gestart met fase 1, het fundament.

1. Fundament

Wij hebben aparte pagina’s (landingspagina’s) ingericht waar wij de potentiële klanten van A. de Jong TH naar toe kunnen sturen. Voor elke categorie van producten hebben wij zo’n landingspagina gemaakt.

Door te adverteren in de zoekresultaten van Google (Google AdWords) bij relevante zoekopdrachten voor de producten van A. de Jong TH hebben wij de eerste potentiële klanten in de online markt snel kunnen vinden en naar onze landingspagina kunnen sturen.

Resultaat fase 1: potentiële klanten in de online markt gevonden

2. Winstgevendheid

De overgang van fase 1 naar fase 2 vond plaats toen A. de Jong TH daadwerkelijk geld begon te verdienen aan de potentiële klanten die wij via de advertenties in Google naar de landingspagina’s aan het sturen waren. Dit was in kwartaal 1 van 2017. Lees de sidebar “Meten wat je verdient” voor meer informatie hoe wij meten wat het A. de Jong TH oplevert.

Met behulp van onze eigen data, en de terugkoppeling van data vanuit A. de Jong TH, zijn wij steeds beter in staat geweest om de boodschap vorm te geven die ervoor zorgt dat een potentiële klant contact opneemt met A. de Jong TH. De indeling en boodschap van de landingspagina’s zijn wij steeds aan het optimaliseren, zodat deze steeds beter aansluit bij de wens van de potentiële klanten waar A. de Jong TH geld aan verdient.

Ook zijn wij in deze fase steeds beter in staat om de potentiële klanten waar A. de Jong TH geld aan verdient in kaart te brengen. Dit zorgt ervoor dat wij ook steeds gerichter de potentiële klanten in de online markt kunnen vinden. Wij weten steeds beter waar wij wel en niet moeten adverteren, en onze advertenties kunnen wij ook steeds meer optimaliseren.

Resultaat fase 2: Potentiële klanten worden klanten –> online marketing winstgevend

3. Structureel resultaat

De overgang van fase 2 naar fase 3 vond plaats toen de online marketing van A. de Jong TH voorbij het punt van winstgevendheid ging. Fase 1 en 2 zijn nog relatief volatiele periodes in omzet en na een tijdje stabiliseert de lijn zich en kan je spreken van een niveau van structureel resultaat. Bij A. de Jong TH hebben wij dit niveau in kwartaal 2 van 2017 bereikt.

Dit niveau is het nieuwe uitgangspunt en vanuit hier ga je verder bouwen. Je zorgt ervoor dat de toestroom van potentiële klanten continu onderhouden blijft door de advertenties steeds te optimaliseren. Daarnaast blijf je de landingspagina’s optimaliseren om de winstgevendheid van je online marketing te verbeteren. Zo werken wij op een structurele manier aan winstgevende online marketing voor A. de Jong TH.

Wat heeft het opgeleverd?

Wij hebben veel gedaan voor A. de Jong TH in 2017, maar nog interessanter is wat het nou daadwerkelijk heeft opgeleverd. In de sidebar “Meten wat je verdient” staat uitgelegd hoe wij op een simpele maar effectieve manier bij hebben gehouden wat de orderwaarde is van klanten die via online marketing zijn binnengekomen. In grafiek 1 staat per kwartaal hoeveel omzet A. de Jong TH via online marketing heeft gerealiseerd in 2017.


Grafiek 1, Omzet online marketing 2017, per kwartaal

Dat is geen € 60.000,- per maand!

Dat klopt, maar onze case study eindigt hier nog niet! Wij hebben namelijk alle data die wij in 2017 hebben verzameld gebruikt om een nieuwe website voor A. de Jong TH te bouwen. Zo hebben wij de website kunnen bouwen op basis van waar de potentiële klant écht naar zoekt en niet op basis van waar je dénkt dat de potentiële klant naar zoekt. En dat merk je in de resultaten!

Begin 2018 hebben wij de website gelanceerd en in de eerste maand hebben wij € 60.000,- aan orderwaarde weten te realiseren via de nieuwe website. Als wij de grafiek van hierboven er nogmaals bij pakken, en voor kwartaal 1 in 2018 de resultaten van de eerste maand doortrekken (deze case study is geschreven na de eerste maand aan resultaten), krijg je grafiek 2 te zien.


Grafiek 2, Omzet online marketing 2017 t/m 2018Q1, per kwartaal

Hier zien we een herkenbaar patroon. En dat brengt ons weer terug bij de 3 fases die onze werkwijze definiëren. Naast dat wij in 2017 actief met de 3 fases bezig zijn geweest voor de online marketing en structureel resultaat hebben gecreëerd, hebben we óók op een hoger niveau de 3 fases toegepast. Wij zijn bezig met een complete digitale strategie voor A. de Jong TH. In de grafiek zie je dat we nu in fase 2 zitten (volatiel maar stijgende lijn) en naar een nieuw niveau van structureel resultaat gaan.

Werkt dit ook voor mijn bedrijf?

Dit is een vraag die wij vaker horen. Het mooie aan het voorbeeld van A. de Jong TH is dat het een erg breed bedrijf is. Naast dat zij industriële pompen verkopen (handel), verlenen ze ook doorlopende service op industriële pompen (dienstverlening). Zowel de handel als de dienstverlening zijn online succesvol.

Daarnaast zijn de klanten van A. de Jong TH erg divers en werkt dit dus in veel verschillende markten. Klanten zijn o.a. actief in de scheepvaart,
chemie, bierbrouwerijen en universiteiten.

Interesse?

Als je interesse hebt om te bespreken hoe wij voor jouw bedrijf ook aan de slag kunnen, zijn de vervolgstappen erg makkelijk. Plan dan een vrijblijvend introductiegesprek bij jou op kantoor in. Neem daarvoor contact met ons op.

Advies nodig?

Één van onze experts zal samen met jou je digitale doelstellingen doornemen en strategieën bespreken om harder te groeien.
Plan je GRATIS sessie

Sinds wij gebruik maken van de diensten van Headcore, zien wij een flinke toename in het werven van nieuwe en heractiveren van oude klanten. Dit komt vooral doordat Headcore ons op alle digitale disciplines ondersteunt. Het implementeren van de website, online marketing, social- en email-marketing. Door dit uitgebreide en kwalitatief goede aanbod zal ik Headcore ook zeker aanraden bij elk ander bedrijf​.

Jan van den Broeke
Directeur – A. de Jong TH

Gebruikte technieken

  • Nieuwe website

  • Google AdWords (SEA)

  • Display & Retargeting

  • SEO check & monitoring

  • Oproepen meten

  • Duidelijke rapportage

  • Uitgebreide dataverzameling

Meten wat je verdient

Voor A. de Jong TH leveren wij potentiële klanten aan via de landingspagina’s. Het is aan A. de Jong TH om deze potentiële klanten vervolgens om te zetten in daadwerkelijke orders. Wij meten hoeveel potentiële klanten wij aanleveren en A. de Jong TH noteert aan welke klanten ze wat verdienen. We hadden een simpel maar duidelijk systeem nodig om dit te monitoren. Wat we hebben gedaan is als volgt:

Op de landingspagina’s die wij hebben gebouwd kunnen potentiële klanten op 2 manieren contact opnemen met A. de Jong TH: telefonisch en via een formulier op de pagina waar zij gegevens achterlaten. Dit kunnen we aan 2 kanten meten.

1. Telefonisch
Op alle landingspagina’s gebruiken wij een speciaal telefoonnummer wat alleen voor de online marketing wordt gebruikt. Op kantoor bij A. de Jong TH hebben ze een apart toestel neergezet met dat telefoonnummer. Als deze “hotline” overgaat, weten ze bij A. de Jong TH dat deze oproep via online marketing binnenkomt. Dit noteren ze in een Excel bestand. Daarnaast meten wij digitaal elke oproep die binnenkomt.

2. Formulier
Alle formulieren op de landingspagina waar potentiële klanten gegevens achterlaten, komen binnen op een speciaal e-mailadres bij A. de Jong TH. Als hier een e-mail binnenkomt, weten ze bij A. de Jong TH dat deze e-mail via online marketing binnenkomt. Dit noteren ze in een Excel bestand. Daarnaast meten wij digitaal elke e-mail die binnenkomt.

Als een potentiële klant daadwerkelijk tot een order overgaat, wordt dit inclusief orderwaarde in het Excel bestand genoteerd. Door deze Excel naast onze verzamelde data te leggen, hebben we op een hele simpele manier een antwoord kunnen vinden op de vraag of A. de Jong TH wat verdient aan online marketing.

Word ook klant